Anmälan olägenhet eller störning

Om du upplever en störning eller olägenhet bör du i första hand ta kontakt med fastighetsägaren eller den som orsakar störningen. När det gäller inomhusmiljö är det i regel fastighetsägaren eller den som bedriver verksamhet i en lokal.

Om du försökt påverka störningen och inte fått gehör kan du anmäla störningen till kommunen. Kommunen har bara rådighet i specifika frågor. I andra fall kan du behöva ta kontakt med en annan myndighet eller verksamhet. En inspektör kommer sen utreda klagomålet. För att det ska vara möjligt att kräva åtgärder måste olägenheten eller störningen vara på ett sådant sätt att det utgör en risk för miljön eller människors hälsa. Direkta lagbrott går det alltid att kräva åtgärder för.

Vad är en olägenhet eller störning som kommunen ansvarar för?

Klagomål där kommunen har möjlighet att kräva åtgärder kan vara:

  • Utsläpp av kemikalier eller orenat avloppsvatten
  • Bristfälliga avloppsanläggningar
  • Förorenat dricksvatten, även i privata brunnar
  • Bristande hygien i livsmedelslokaler (Länk till livsmedel)
  • Högt, frekvent buller
  • Rök från eldning och dålig luft
  • Inomhusmiljö i offentliga lokaler eller hyresrätter. Klagomålet kan vara på fukt, mögel, temperatur, radon, buller eller dålig ventilation
  • Problem orsakade av djurhållning eller skadedjur
  • Nedskräpning inom detaljplanerat område
  • Stökiga eller ovårdade tomter (länk till bygg)
  • Grumlingar i vatten
  • Dumpning av snö

Din anmälan används som underlag för handläggning och kan även bli ett beslutsunderlag för bygg- och miljönämnden eller hos högre instans om ärendet överklagas.

Hur anmäler jag?

För att din anmälan ska kunna handläggas behöver störningen utgöra en olägenhet för miljön eller människors hälsa enligt miljöbalken eller annan lagstiftning. I första hand bör du kontakta verksamhetsutövaren eller den som är ansvarig för att skapa störningen för att ge dem möjlighet att åtgärda problemet.

Kontakta miljö- och byggavdelningen för att göra en anmälan.

Så hanterar vi din anmälan

För att vi ska kunna handlägga ärendet behöver vi en utförlig beskrivning av störningen eller olägenheten. Beskriv problemet så detaljerat som möjligt. Om klagomålet är för en specifik plats bör anmälan innehålla en karta som är i sådan skala att en inspektör kan hitta till platsen. Om störningen rör buller, luft eller inomhustemperatur kan du behöva föra en störningsdagbok och bifoga den med anmälan. Vi gör en bedömning av din anmälan och skickar en kopia till verksamhetsutövaren eller ansvarig person, som får möjlighet att yttra sig. Vanligtvis genomför vi även en inspektion på platsen.

Om bedömningen görs att en olägenhet eller störning föreligger kan det krävas av verksamhetsutövaren eller ansvarig person att vidta nödvändiga åtgärder.

Kan jag vara anonym?

Du kan göra en anonym anmälan, men det kan försvåra handläggningen och innebär att vi inte kan ge återkoppling till dig. Anmälningar via e-post är inte helt anonyma, eftersom e-postadressen blir en offentlig handling. Om du har uppgett dina personuppgifter kan de inte senare begäras dolda.

I vissa fall ska du vända dig till andra myndigheter eller fastighetsägaren

Beroende på vad det är för typ av störning är det olika myndigheter eller den enskilde fastighetsägaren som ansvarar för tillsyn och eventuell åtgärd:

  • Vanvård eller misskötsel av djur: Kontakta Länsstyrelsen i Jämtlands län.
  • Skadade vilda djur: Polisen, telefon 114 14
  • Lösspringande hundar och folk som inte plockar upp efter hunden: Polisen, telefon 114 14
  • Inomhusmiljön i egen villa (t.ex. mögellukt, fuktproblem): Fastighetsägaren behöver kontakta fackman eller försäkringsbolag
  • Bekämpning av ohyra i egen fastighet: Fastighetsägaren behöver kontakta skadedjursbekämpare eller försäkringsbolag
  • Ordningsstörande grannaktiviteter (t.ex. missbruk, fester): Hyresvärden eller styrelsen i bostadsrättsföreningen, alternativt polisen telefon 114 14
  • Inomhusmiljö på arbetsplats: Arbetsgivaren eller Arbetsmiljöverket
  • Lekplatser, trapphus och tvättstugor: Hyresvärden eller bostadsrättsföreningen
  • Dräneringsfrågor eller dikesfrågor: Samfällighetsföreningen eller Lantmäteriets arkivtjänst.
  • Flygbuller: Kontakta Luftfartsverket eller Länsstyrelsen i Jämtlands län.
  • Dumpat avfall, till exempel byggavfall eller jordmassor: Fastighetsägaren och polisen
  • Trafikbuller: Väghållaren, det kan vara Trafikverket (länk), en samfällighetsförening eller kommunen
  • Skoterkörning: Ansvarigt ledbolag och eventuellt polisen
  • Arbeten i vatten: Kontakta Länsstyrelsen i Jämtlands län.
  • Om någon stör eller skadar fridlysta djur eller växter: Kontakta Länsstyrelsen i Jämtlands län.
  • Påverkan på mark med höga naturvärden: Kontakta Länsstyrelsen i Jämtlands län.

Kontakt

Senast uppdaterad: 4 februari 2025 14:17
Redaktör för sidan: Maria Busk
Faktaansvarig (syns endast i edit-läge): Saknas