Kommunikation och information vid samhällsstörningar

Vid en samhällsstörning är det viktigt att kommunen ger korrekt, snabb och tydlig information som når ut till så många som möjligt.

Kanaler kommunen använder vid samhällsstörning

Kommunikation och information hjälper medborgare och besökare i kommunen att vidta lämpliga åtgärder för den egna säkerheten. Härjedalens kommun använder flera olika kanaler för att kommunicera vid en samhällsstörning.

Härjedalens kommuns webbplats

Kommunens webbplats herjedalen.se är huvudkanalen för extern kriskommunikation.

Sociala medier

Härjedalens använder Facebook Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. för att nå allmänheten vid en samhällsstörning och hänvisar där till vår webbplats herjedalen.se (om webbplatsen fungerar).

Telefonväxeln

Kommunens växel besvarar frågor från allmänheten.

Viktigt meddelande till allmänheten (VMA)

Viktigt meddelande till allmänheten, VMA, används för att varna och informera allmänheten vid stora olyckor och allvarliga händelser. De utomhussignaler som kan ljuda är en del av VMA men VMA går även ut via radio och tv.

VMA-meddelanden distribueras även via

  • talmeddelande till fast telefon
  • SMS till mobiltelefon
  • appen ”Krisinformation” från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, där VMA-meddelanden levereras som push-notiser

Utomhussignalen Hesa Fredrik testas fyra gånger per år klockan 15.00 första helgfria måndag i mars, juni, september och december. Signalen testas för att kontrollera att systemet fungerar och för att göra allmänheten uppmärksam på att signalen finns.

Myndighetsmeddelande i radion

Ett myndighetsmeddelande sänds i Sveriges Radio P4 Jämtland. Myndighetsmeddelandet varnar människor om att något har hänt som inte akut hotar liv, hälsa, egendom eller miljö.

Nationella informationsnumret 113 13

113 13 är Sveriges informationsnummer vid stora olyckor och kriser. Ring 113 13 för att få och lämna information. Numret är tillgängligt dygnet runt alla dagar. Numret är till för att minska belastningen på nödnumret 112 vid stora händelser.

Övriga kommunikationskanaler

Kommunen behöver kommunicera även vid långvarigt strömavbrott eller störningar som drabbar ordinarie kanaler. Om befintliga kanaler inte kan användas kan kommunen exempelvis kommunicera genom:

  • Anslag i receptioner, bibliotek och på anslagstavlor
  • Annonser i lokaltidningar och annonsblad
  • Personliga informatörer och/eller möten
Senast uppdaterad: 30 augusti 2024 13:43
Redaktör för sidan: Cecilia Olla
Faktaansvarig (syns endast i edit-läge): Saknas