Kommunikation och information vid samhällsstörningar
Vid en samhällsstörning är det viktigt att kommunen ger korrekt, snabb och tydlig information som når ut till så många som möjligt.
Kanaler kommunen använder vid samhällsstörning
Kommunikation och information hjälper medborgare och besökare i kommunen att vidta lämpliga åtgärder för den egna säkerheten. Härjedalens kommun använder flera olika kanaler för att kommunicera vid en samhällsstörning.
Härjedalens kommuns webbplats
Kommunens webbplats herjedalen.se är huvudkanalen för extern kriskommunikation.
Sociala medier
Härjedalens använder Facebook Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. för att nå allmänheten vid en samhällsstörning och hänvisar där till vår webbplats herjedalen.se (om webbplatsen fungerar).
Telefonväxeln
Kommunens växel besvarar frågor från allmänheten.
Viktigt meddelande till allmänheten (VMA)
Viktigt meddelande till allmänheten, VMA, används för att varna och informera allmänheten vid stora olyckor och allvarliga händelser. De utomhussignaler som kan ljuda är en del av VMA men VMA går även ut via radio och tv.
VMA-meddelanden distribueras även via
- talmeddelande till fast telefon
- SMS till mobiltelefon
- appen ”Krisinformation” från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, där VMA-meddelanden levereras som push-notiser
Utomhussignalen Hesa Fredrik testas fyra gånger per år klockan 15.00 första helgfria måndag i mars, juni, september och december. Signalen testas för att kontrollera att systemet fungerar och för att göra allmänheten uppmärksam på att signalen finns.
Myndighetsmeddelande i radion
Ett myndighetsmeddelande sänds i Sveriges Radio P4 Jämtland. Myndighetsmeddelandet varnar människor om att något har hänt som inte akut hotar liv, hälsa, egendom eller miljö.
Nationella informationsnumret 113 13
113 13 är Sveriges informationsnummer vid stora olyckor och kriser. Ring 113 13 för att få och lämna information. Numret är tillgängligt dygnet runt alla dagar. Numret är till för att minska belastningen på nödnumret 112 vid stora händelser.
Övriga kommunikationskanaler
Kommunen behöver kommunicera även vid långvarigt strömavbrott eller störningar som drabbar ordinarie kanaler. Om befintliga kanaler inte kan användas kan kommunen exempelvis kommunicera genom:
- Anslag i receptioner, bibliotek och på anslagstavlor
- Annonser i lokaltidningar och annonsblad
- Personliga informatörer och/eller möten