Avgifter för vård och omsorg
Kommunen tar ut avgift för vård och omsorg för vissa beslutade insatser grundat på socialtjänstlagen eller hälso- och sjukvårdslagen.
Maxtaxan för 2024 är 2 575 kronor per månad. Avgifterna justeras årligen utifrån prisbasbeloppet. Du som har insatser inom äldreomsorgen får en inkomstförfrågan i mitten av januari varje år för att lämna uppgifter för beräkning av avgiftsutrymme.
Det går även att lämna inkomstuppgifter via e-tjänsten på kommunens webbplats.
E-tjänst inkomst- och kostnadsuppgifter för beräkning av hemvårdsavgift Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Mer information
Telefon 0680-162 00 onsdagar 10.00-12.00
Mejl: avgiftshandlaggare@herjedalen.se
Avgifter
Vård och omsorg samt larmbesök enligt utförd tid | 468 kronor per timme |
Trygghetslarm | 256 kronor per månad |
Matdistribution | 61 kronor per portion |
Hemsjukvård | 370 kronor per månad |
Läkemedelshantering | 370 kronor per månad |
Korttidsboende vård och omsorg | 86 kronor per dygn |
Korttidsboende matkostnad | 144 kronor per dygn |
Särskilt boende vård och omsorg | 2 575 kronor per månad |
Särskilt boende matkostnad | 4 315 kronor per månad |
Hygienpaket | 164 kronor per månad |
Dagverksamhet matkostnad | 108 kronor per tillfälle |
Vad händer när en insats beviljats?
Avgiftshandläggare skickar ut blanketten Inkomstförfrågan.
När blanketten kommer tillbaka görs en beräkning av avgiftsutrymmet. Avgiftshandläggare skickar sedan ut ett beslut som talar om hur stor avgiften för vård och omsorg blir varje månad. Om maxtaxan accepterats eller om blanketten inte skickas tillbaka görs ingen beräkning och avgiften blir upp till maxtaxa.
Om uppgifterna inte stämmer eller det finns frågor om avgiftsbeslutet kontaktas avgiftshandläggare.
Avgifterna debiteras i efterskott månaden efter. Det finns även möjlighet att betala via autogiro eller med E-faktura. Infomation hittas på sidan Kontakta oss under rubriken Fakturor.
Inkomstförfrågan
På blanketten lämnas uppgifter om inkomst, bostadskostnad och information om ombud eller annan fakturamottagare.
Som inkomst räknas alla former av pensioner, inkomster av tjänst, livränta, inkomst av kapital och eventuell inkomst från näringsverksamhet.
Även vissa skattefria ersättningar och bidrag räknas som inkomst, som till exempel bostadstillägg för pensionärer och särskilt bostadstillägg.
Förmögenhet räknas inte som inkomst.
Inkomsten för makar/registrerade partners beräknas tillsammans. För sambor beräknas inkomsten var för sig.
Varje år skickas en ny inkomstförfrågan till befintliga kunder för beräkning av nytt avgiftsutrymme.
I det fall maxtaxan accepterats eller blanketten inte har skickas tillbaka finns det möjlighet att, när som helst under året, skicka in uppgifter för beräkning av avgiftsutrymmet. Avgiften gäller då från och med den månad som uppgifterna inkommer.
Det finns möjlighet att när som helst under året skicka in uppgifter för beräkning av avgiftsutrymmet. Avgiften gäller då från och med den månad som uppgifterna inkommer.
Den enskilde har eget ansvar att lämna uppgift om ändrade förhållanden som kan påverka avgiften. Det kan vara förändrat civilstånd, inkomst, bostadstillägg och bostadskostnad.
Inkomstförfrågan för beräkning av avgift inom vård och omsorg , 44.4 kB, öppnas i nytt fönster.
Bostadskostnad
Bostadskostnad uppges på blanketten Inkomstförfrågan. Kostnader för hushållsel ingår inte i den faktiska bostadskostnaden.
Den som permanent flyttar till särskilt boende och inte hinner avveckla tidigare bostad kan ansöka om dubbla bostadskostnader under högst tre månader.
Tänk på att du som kan ha rätt till bostadstillägg ansöker om detta. Det görs hos Pensionsmyndigheten Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. eller i vissa fall hos Försäkringskassan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Bostadstillägg
Bostadstillägg från Pensionsmyndigheten
Bostadstillägg är ett tillägg till den allmänna pensionen. Bostadskostnad, inkomster och eventuella tillgångar avgör om du får bostadstillägg.
Bostadstillägg på Pensionsmyndighetens webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Pensionsmyndighetens kundservice 0771–776 776
Ansök om bostadstillägg hos Pensionsmyndigheten Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Maxtaxa
Maxtaxa är ett högkostnadsskydd som anger den högsta avgift som kan debiteras för vård och omsorg per månad. Den fastställs varje år av Socialstyrelsen.
Maxtaxan omfattar avgifter för hemtjänst, trygghetslarm, larmbesök, hemsjukvård, läkemedelshantering, tillfällig korttidsvård och omvårdnad på särskilt boende.
I maxtaxan ingår inte matkostnader, hyresavgift, läkemedel, hjälpmedel och förbrukningsmaterial .
Så räknas avgiftsutrymmet ut
Avgiftsutrymmet talar om hur mycket någon ska betala i avgift för vård och omsorg. Det kan variera från person till person. Beräkningssättet som används är dock likadant för alla som har valt att lämna uppgifter.
När avgiftsutrymmet beräknas används en schablon för minimibelopp som Socialstyrelsen beslutat om. Beloppet ska täcka skäliga levnadskostnader enligt Konsumentverkets beräkning. Den som har ytterligare behov kan ansöka om förhöjt minimibelopp. Till minimibeloppet läggs sedan bostadskostnaden och dessa utgör förbehållsbeloppet.
Minimibelopp 2024
Ensamstående: 7 062 kr per person och månad (över 61 år)
Ensamstående: 7 768 kr per person och månad (under 61 år)
Sammanboende: 5 762 kronor per person och månad (över 61år)
Sammanboende: 6 338 kronor per person och månad (under 61år)
Förbehållsbelopp
Förbehållsbelopp är den summa av kostnader som man tar hänsyn till vid beräkning av ditt avgiftsutrymme.
Inkomster minus förbehållsbelopp blir avgiftsutrymme. Om avgiftsutrymmet blir lägre än maxtaxan blir det en reducering av avgiften.
Förbehållsbelopp = Minimibelopp + Bostadskostnad
Reducering av avgift
Vid vistelse på sjukhus eller på ett korttidsboende reduceras avgiften för de som bor på särskilt boende med motsvarande antal dagar. Vid annan bortavaro reduceras avgiften från den femtonde dagen och framåt om information om uppehållet lämnats minst sju dagar i förväg.
Reducering av fasta avgifter som trygghetslarm, hemsjukvård och läkemedelshantering sker inte vid sjukhusvistelse, korttidsvistelse eller bortavaro.
Avgiften för vård- och omsorg styrs av två kriterier
- Maxtaxan fastställs varje år med ett fast belopp per månad och ingen betalar mer än maxavgift för sin vård- och omsorgsavgift.
- Det personliga avgiftsutrymmet beräknas om vårdtagaren skickat in sin inkomstförfrågan.
Vårdtagaren betalar aldrig mer än sitt avgiftsutrymme för vård och omsorg. Om avgiftsutrymmet blir lägre än maxtaxan blir det en reducering av avgiften.
Exempel på uträkning av avgiftsutrymme
Två exempel som bygger på 2024 års siffror.
Johanna 85 år, bor själv i eget hushåll
Inkomster
Pension (netto) 11 300 kronor
Bostadstillägg 2 500 kronor
Totala inkomster 13 800 kronor
Kostnader
Minimibelopp 7 062 kronor
Bostadskostnad 5 500 kronor
Förbehållsbelopp 12 562 kronor
Avgiftsutrymmet beräknas genom att inkomsterna minskas med förbehållsbeloppet. Johannas avgiftstutrymme blir 1 238 kronor.
Maxavgiften 2 575 kronor minskas med avgiftsutrymmet och Johannas reducering blir 1 337 kronor. Johanna får betala 1 238 kronor i vård- och omsorgsavgift.
Julius 99 år, bor själv i eget hushåll
Inkomster
Pension (netto) 8 000 kronor
Bostadstillägg 2 000 kronor
Totala inkomster 10 000 kronor
Kostnader
Minimibelopp 7 062 kronor
Bostadskostnad 5 000 kronor
Totala kostnader (förbehållsbelopp) 12 062 kronor
Avgiftsutrymmet beräknas genom att inkomsterna minskas med förbehållsbeloppet. Julius avgiftsutrymme blir minus 2 062 kronor.
Maxavgiften 2 359 kronor reduceras helt då Julius har ett negativt avgiftsutrymme. Julius får betala 0 kronor i vård- och omsorgsavgift.
Överklaga beslut
Den enskilde har rätt att överklaga sitt avgiftsbeslut genom förvaltningsbesvär enligt socialtjänstlagen (SoL) 16 kap, 3.
För att överklagandet ska kunna prövas måste det ha kommit till kommunen inom tre veckor från den dag man fick del av beslutet. Har överklagandet kommit in i rätt tid och kommunen inte ändrar beslutet, skickas det vidare till Förvaltningsrätten.
Överklagandet ska vara skriftligt och skickas/lämnas till socialutskottet i Härjedalens kommun. Det ska vara undertecknat och innehålla uppgift om namn, personnummer, postadress och telefonnummer och det ska framgå vilket beslut som överklagas, varför man anser att beslutet är oriktigt och vilken ändring man vill ha.
Överklagan ska vara skriftlig och skickas till:
Härjedalens kommun
Socialutskottet
Medborgarhuset
842 80 Sveg
Relaterade dokument
Kontakt
-
Avgiftshandläggare äldreomsorg
Avgiftshandläggare äldreomsorg
avgiftshandlaggare@herjedalen.se
Härjedalens kommun
Socialförvaltningen
Avgiftshandläggning
842 80 Sveg
Telefontid onsdagar 10.00-12.00