Trygghetslarm

Trygghetslarm finns för personer som bor i eget boende. Larmet bär du på dig hela tiden och kan kalla på hjälp dygnet runt, till exempel om du ramlar.

Bor du i ett särskilt boende finns trygghetslarm på boendet.

Du som har fyllt 65 år kan ansöka om trygghetslarm. Du som bor i servicehus eller särskilt boende behöver inte ansöka. Där finns larm installerat och det ingår i boendets service.

Ansök via e-tjänst

Du kan ansöka om trygghetslarm via e-tjänsten Ansök om stöd och service. Observera att den person som ansökan avser måste logga in i e-tjänsten.

Ansök om stöd och hjälp för äldre och för personer med funktionsnedsättning i kommunens e-tjänst. Länk till annan webbplats.

Ansök via blankett

Du kan även ansöka om trygghetslarm genom att fylla i en ansökningsblankett för trygghetslarm. Blanketter finns längst ned på denna sida, under "Relaterade dokument".

Skriv ut, fyll i och skicka blanketterna till:

Härjedalens kommun
Socialförvaltningen
842 80 Sveg

Ordinärt boende

  1. Brukaren trycker på sin larmknapp.
  2. En larmoperatör på Trygghetscentralen svarar.
  3. Larmoperatören svarar och pratar med brukaren. Om behov finns skickar larmoperatören ett meddelande till hemtjänsten.
  4. Hemtjänsten åker hem till brukaren.

Särskilt boende

  1. Brukaren larmar.
  2. Personal tar emot larmet.
  3. Personal hjälper brukaren.

Du bär trygghetslarmet som ett armband eller halsband och du aktiverar det med en knapptryckning. Du kan ha på dig larmknappen dygnet runt, även när du duschar eftersom den tål vatten. Du bör inte ta med dig trygghetslarmet om du reser bort eller har en längre sjukhusvistelse.

Månadskostnaden för trygghetslarmet är 234 kronor. Avgiften ingår i maxtaxan och kan komma att reduceras beroende på ditt avgiftsutrymme. Programmering av larmet och installation ingår.

Larmbesök enligt utförd tid kostar 429 kronor per timme.

Ny larmknapp kostar 699 kronor.

Bor du på ett särskilt boende ingår kostnad för trygghetslarm i din månadsavgift.

Ordinärt boende

När du trycker på larmknappen kommer du i kontakt med trygghetscentralen och då kan du prata med dem via trygghetstelefonen. Trygghetslarmet är ett inomhuslarm som bara fungerar inomhus.

Särskilt boende

När du trycker på larmknappen kommer du i kontakt med personalen.

Du larmar när du behöver hjälp vid oväntade händelser som innebär otrygghet för dig. Det kan vara om du har ramlat eller mår dåligt.

När du får ditt trygghetslarm installerat i ditt ordinarie boende får du ett digitalt lås som gör att personal från hemtjänsten kan komma in till dig när du larmar.

Du bör inte ta med dig trygghetslarmet om du reser bort eller har en längre sjukhusvistelse.

Meddela hemtjänsten så att de kan inaktivera larmet medan du är borta.

Kontaktuppgifter till hemtjänsten Länk till annan webbplats.

Om du flyttar inom kommunen kontaktar du hemtjänsten så att de kan flytta larmet. Om du flyttar utanför kommunen ska din insats (trygghetslarmet) avslutas. Du kontaktar då socialförvaltningens biståndsenhet.

Kontaktuppgifter till hemtjänsten Länk till annan webbplats.Kontaktuppgifter socialförvaltningens biståndsenhet Länk till annan webbplats.

Om du inte behöver trygghetslarmet ska du eller dina närstående ta kontakt med biståndshandläggare.

När du säger upp trygghetslarmet ska larmknappen och annan utrustning lämnas tillbaka till hemtjänstenheten. Trygghetslarmet är personligt och kan inte överlåtas till annan person.

Kontaktuppgifter socialförvaltningens biståndsenhet Länk till annan webbplats.

Om trygghetslarmet inte fungerar som det ska eller om du vill fråga om något, kontakta hemtjänsten eller personalen på ditt boende.

Kontaktuppgifter till hemtjänsten Länk till annan webbplats.

Kontakt

Senast uppdaterad: 16 januari 2025 14:37
Redaktör för sidan: Helena Lindell
Faktaansvarig (syns endast i edit-läge): Saknas