E-tjänster och mejl fungerar igen
Kommunens e-tjänster och ordinarie mejl fungerar igen. "Det har gått över förväntan", säger kommunchef Gunnel Gyllander.
Onsdag 10 januari 2024 öppnar kommunens e-tjänster och den ordinarie mejlen fungerar igen efter IT-attacken under julhelgen 2023. Successivt har en del system gått igång och datorerna har börjat fungera.
– Vi är glada och stolta över att så mycket fungerar igen. Det underlättar avsevärt för både medborgare och medarbetare, säger kommunchef Gunnel Gyllander.
Hon är mycket nöjd med allt arbete som gjorts under krisen och de stora insatser som medarbetare och konsulter lagt ner samt den tolerans och det stöd som medborgarna har visat.
– Jag tycker att det har gått över förväntan med det mesta och är överraskad över hur fort vi har kommit tillbaka till de vanliga rutinerna. Det är - trots allt - inte ens tre veckor sedan vi drabbades av IT-attacken. Jag är stolt över det engagemang som alla medarbetare visat och vill sända ett stort tack till alla, säger Gunnel Gyllander.
Ärenden i e-tjänsterna kan ha försvunnit
Ärenden i e-tjänsterna kan ha försvunnit på grund av IT-attacken. Om du saknar svar på ärenden som skickats in via e-tjänsterna ber vi dig skicka in ärendena igen eller kontakta kommunen på annat sätt.
E-tjänsterna "Orosanmälan" och "Ansökan om samarbetssamtal"
Vi uppmanar dig som skickat in ärenden i dessa två e-tjänster mellan 22 och 29 december 2023 att skicka in ärendena igen.
Läs den samlade informationen om IT-attacken mot Härjedalens kommun Länk till annan webbplats.