Ny lekpark i Sveg – äntligen på gång

Lekparken sedd från Herrögatan. Skiss: Kompan.

Äntligen är utvecklingen av lekparken i Sveg på gång. Det blir en park som erbjuder något för alla åldrar. Planen är att lekparken öppnar före midsommar 2024.

Den nya lekparken har något för alla åldrar; gungor för stora och små, ett lokomotiv och räls – parken ligger ju invid järnvägen. Den nuvarande lekställningen med rutschkana renoveras och blir en del av den nya parken. Järnvägsparken får en tillgänglig grillplats och fler sittplatser. Intill talldungen installeras en sagotron – och så småningom blir det även en sagoskog – som kan väcka nyfikenhet för böcker, lärande, läsande och annat som bidrar till språkutveckling.

Invånarna, främst barn och unga i Sveg, har varit delaktiga och bidragit med idéer till parkens utveckling och innehåll.

Den nya lekparken ligger i Järnvägsparken i korsningen Herrögatan-Gränsgatan i Sveg. I parken finns även tennisbana och utegym.

Lekparken stängd under byggtiden

Lekparken är stängd från början av maj till strax före midsommar. Den nya parken öppnar före midsommar om allt går som planerat.

Finansiering

Det finns 1 750 000 kronor för att utveckla lekparken i Sveg. Ny lekutrustning och markarbeten kostar 1 350 000 kronor och sagoskog och läsfrämjande åtgärder 400 000 kronor. Pengarna kommer från kommunen (900 000 kronor) och statsstöd (850 000 kronor).

Parken i Sveg ska vara en attraktiv mötesplats för lek, kultur och rörelse som lockar fler. Parken ska stärka god hälsa och gott välbefinnande genom att vara en plats för rörelse och kontakt över åldersgränserna.

Kriterier för hur parken i Sveg ska utvecklas

Det finns 1 750 000 kronor för att utveckla lekparken i Sveg.

• Ny lekutrustning och markarbeten - 1 350 000 kronor.
  • Sagoskog och läsfrämjande åtgärder i parken 400 000 kronor.

Pengarna kommer från kommunen (900 000 kronor) och statsstöd (850 000 kronor).

Under öppet hus i lekparken juni 2022 berättade ett hundratal besökare, både barn och vuxna, vad de vill kunna göra i parken. Många kreativa förslag kom fram. Fler förslag kom in under sommaren från barn, ungdomar och vuxna via skolor och förskolor, vår mentimeter och besök på biblioteket i Sveg.

Bakgrund

Kommunstyrelsen beslutade 2019 att kommunen ska ha två lekparker, en i Sveg och en i Funäsdalen.

Senast uppdaterad: 2 maj 2024 12:36
Redaktör för sidan: Åsa Evertsdotter