Uppdatering om IT-attack 2 januari 2024
Härjedalens kommun har blivit utsatt för en IT-attack som resulterat i stora störningar i IT-miljön. För närvarande finns ingen prognos för när problemen kan vara åtgärdade.
Uppdatering om IT-attack
2 januari 2024 klockan 17.44
- Kommunen levererar tjänster inom vård och omsorg som vanligt.
- Mejl som skickats till kommunens ordinarie mejladresser efter 22 december 2023 kan för närvarande inte hanteras. Från tisdag 2 januari 2024 kan mejl till kommunen skickas till en tillfällig mejladress: kommun.stab@herjedalense.onmicrosoft.com
- Ring in ditt ärende via växeln 0680-161 00 om det är brådskande.
- Resurscenter ber timvikarier ta kontakt via 0680-176 51 för att rapportera arbetstider från onsdag 20 december och hur schemat ser ut framöver. Har du som är timvikarie redan kontaktat arbetsplatsen behöver du inte kontakta Resurscenter.
- Fakturor som kommunen har skickat ut kan betalas på samma sätt som vanligt, till exempel för barnomsorg.
- Utbetalning av försörjningsstöd fungerar.
- Kommunens e-tjänster fungerar inte.
Kontakt med kommunen
Kontakt med kommunen sker via telefon: växel 0680-161 00, vardagar 08-16.
Lön betalas ut
- Anställda får lön utbetald fredag 26 januari 2024.
Fakturor till och från kommunen
- Fakturor som kommunen har skickat ut kan betalas på samma sätt som vanligt.
- Fakturor som skickats till kommunen i annat format än papper, har vi inte tillgång till. Det innebär att kommunen inte kan identifiera och betala fakturor som kommit in elektroniskt, via mejl eller till vår skanningstjänst.
Felanmälan och driftfel Härjegårdar
- Felanmälan till Härjegårdar sker via telefon 0680-169 75 eller Mina sidor på Härjegårdars webbplats. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Driftlarmen i Härjegårdars och kommunens fastigheter fungerar inte. Om du upptäcker fel i dessa fastigheter ring 0680-169 75, vardagar 09-12, eller gör felanmälan via Mina sidor på Härjegårdars webbplats. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Orosanmälan
Orosanmälan görs via växeln 0680-161 00 vardagar 08-16. Övriga tider via 112.
Använd inte kommunens e-tjänst för orosanmälan.
Fokus på service till medborgarna
Den 23 december 2023 blev kommunen utsatt för en IT-attack. Kommunen har aktiverat sin krisledningsorganisation och arbetar för att upprätthålla servicen till medborgarna samtidigt som arbetet pågår med att utreda skadornas omfattning och återställa systemens funktionalitet.
Bemöter inte krav
Kommunen har mottagit krav, som inte kommer att bemötas. Kommunen kommenterar inte detta vidare på grund av säkerhetsskäl.
Alla nyheter om IT-attacken mot Härjedalens kommun Länk till annan webbplats.