Dödsfall och begravning
När någon avlidit ska en bouppteckning göras. I vissa fall finns det möjlighet att i stället göra en dödsboanmälan. Det finns möjlighet att få ekonomisk hjälp till begravningskostnader.
Ska man göra en dödsboanmälan istället för en bouppteckning?
En dödsboanmälan kan du göra i vissa fall. Till exempel om det inte finns tillgångar i ett dödsbo som räcker för att betala begravningen, eller andra kostnader i samband med dödsfallet. Bouppteckningen kan ersättas med dödsboanmälan om den avlidnes tillgångar bara räcker till begravningskostnader och andra utgifter med anledning av dödsfallet.
Dödsboanmälan är aktuell om:
- dödsboets tillgångar inte räcker till begravningskostnader och andra utgifter i samband med dödsfallet.
- det inte finns någon fast egendom eller andra tillgångar i dödsboet.
Den som företräder dödsboet kan göra en ansökan om dödsboanmälan där en dödsbohandläggare undersöker om förutsättningar finns för att göra en. Efter utredning av socialnämnden i den kommun där den avlidne var folkbokförd görs en dödsboanmälan till Skatteverket.
Att tänka på vid dödsboanmälan
- Stoppa genast alla autogiron
- Inga räkningar, förutom begravningskostnaderna, ska betalas innan dödsboanmälan är klar. Det gäller även hyran.
- Finns tillgångar i dödsboet ska de i första hand användas till begravningskostnaderna
- Anhöriga ärver inte den avlidnes skulder. Om den avlidne har skulder eller andra räkningar som inte täcks av tillgångarna så får avskrivning på dessa begäras när dödsboanmälan är klar.
- När utredning görs gällande dödsboets tillgångar ska det i de flesta fall göras ett hembesök i den avlidnes bostad. Hembesök behöver inte göras när det gäller särskilt boende. Det är viktigt att tänka på att den avlidnes bostad inte får röras innan hembesöket är gjort.
Ansökan dödsboanmälan
Ansökan görs via vår e-tjänst eller genom att fylla i blanketten ”Ansökan om dödsboanmälan”. Skicka in ansökan och de nedan efterfrågade handlingarna. Kontakta dödsbohandläggare för ansökningsblankett. Se kontaktuppgifter nedan.
På "Mina sidor" kan du hantera dina kontaktuppgifter, följa ärendet, bifoga handlingar samt skicka och ta emot meddelande från dödsbohandläggaren.
Handlingar som ska skickas med i ansökan
- Senaste deklarationen eller slutskattebesked (Kan beställas från Skatteverket 0771 567 567)
- Kapital- och räntebesked från banken. Lämnas också för efterlevande make eller maka.
- Dödsfallsintyg och släktutredning (Kan beställas från Skatteverket 0771 567 567 eller via begravningsbyrån)
- Kontoutdrag från dödsdagen och så långt fram som möjligt. Finns inte eventuella inkomster med på kontoutdraget ska dessa redovisas. Lämnas också för efterlevande make eller maka.
- Faktura på begravningskostnaderna
- Kopia på senaste hyresavin (gäller endast ensamstående).
Lämna även in följande handlingar om de finns
- Värderingsunderlag av eventuellt lösöre: bohag (exempelvis möbler, husgeråd, smycken), bil, båt, moped med mera
- Testamente eller äktenskapsförord
- Om bostaden är en bostadsrättslägenhet, intyg från bostadsrättsföreningen om lägenhetens värde.
Ekonomiskt bistånd till begravningskostnader
Begravningskostnaderna skall i första hand betalas med tillgångarna i dödsboet och går före alla andra kostnader som till exempel obetald hyra, hushållsel, telefon eller kostnader för utflyttning och städning av bostaden.
Finns det inte pengar i dödsboet kan dödsboet ansöka om ekonomiskt bistånd till hela eller delar av begravningen. Max ett halvt prisbasbelopp minus dödsboets egna tillgångar kan beviljas efter utredning.
Prisbasbelopp Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Enligt Härjedalens kommuns riktlinjer bedöms följande ingå i en skälig begravning:
- Omhändertagande av avliden
- Kista/urna
- Lyfthjälp
- Kistdekoration
- En mindre dödsannons i en tidning
- Bårhämtning
- Bisättningstransport
- Begravningsbyråns arvode
- Enklare förtäring vid begravning för närmaste sörjande (högsta godtagbara summa totalt 750 kronor)
- Gravsten eller inskription
- Lokalhyra vid minnesstund utifrån aktuella priser hos religiöst samfund
Ansökan ekonomiskt bistånd till begravningskostnader
För att handläggare ska kunna utreda rätten till bistånd måste en godkänd dödsboanmälan eller bouppteckning samt underlag på begravningskostnad lämnas in tillsamans med ansökan. Vid bouppteckning ska även kapital- och räntebesked, kontoöversikt, kontoutdrag från dödsdagen och framåt samt fullständig deklaration lämnas in.
Om den avlidne var gift eller sambo utreds om den efterlevande maken/makan eller sambon kan bekosta hela eller del av begravningskostnaden. Om den avlidne är ett minderårigt barn görs en ekonomisk prövning av föräldrarnas möjlighet till det.
Kontakta försörjningsstödshandläggarna för ansökningsblankett och mer information.
Begreppsförklaringar
Bouppteckning
är en förteckning över den avlidnes samtliga tillgångar och skulder. Den skall göras inom tre månader efter dödsfallet. Du kan få hjälp av en begravningsbyrå, advokat eller jurist med att göra en bouppteckning eller göra den själv. Gå in på Skatteverkets hemsida, där finns mycket information. Länk hittar du nedan.
Dödsboanmälan
är en förenklad form av bouppteckning som kommunen hjälper dig att göra.
Dödsbo
är den avlidnes tillgångar och skulder.
Dödsbodelägare
är den som enligt lag eller testamente har rätt till andel i dödsboet.
Relaterade länkar
Kontakt
-
Dödsbohandläggare
Sociala.Myndighetsstod@herjedalen.se
E-postbrevlådan bevakas varje helgfri vardag
-
Socialsekreterare försörjningsstöd
forsorjningsstod@herjedalen.se
E-postbrevlådan bevakas varje helgfri vardag
Telefontid vardagar 10.45-11.45